سفارش تبلیغ
صبا ویژن
روزنامه آرمان: همزمان با انتشار این اظهارنظر که در چهار ماه اول سال جاری 55 هزار و 718 رویداد طلاق به ثبت رسیده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2/2 درصد رشد کرده است، مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات سازمان ثبت احوال کشور گفت: با آنکه هنوز زود است در رابطه با رشد موالید قضاوت کنیم، اما بر اساس آمار چهار ماهه امسال نرخ موالید به منفی 6/0 درصد رسیده است و این به دلیل پتانسیل محدود خانوارهای تک فرزند است.

 این در حالی است که این روزها بر اساس سخت شدن زندگی ها و اشتغال زوج ها خانواده ها تمایل کمتری به داشتن فرزند از خود نشان می دهند و اگر هم روزی بخواهند که فرزنددار شوند، به داشتن تک فرزند بسنده می کنند. گرچه تک‌فرزندی هزینه کمتری برای خانواده ها دارد و کنترل آن راحت است، اما در کنار آن معایبی از جمله وابستگی، حساسیت بالای والدین و ... را دارد که تا آخر عمر با کودکان تک فرزند همراه است.

رشد 2/2 درصدی آمار طلاق

در حالی که روند طلاق در کشور ما سیر صعودی دارد و بیشتر ازدواج ها در پنج سال اول خود به طلاق کشیده می شوند، به همین میزان نرخ موالید نیز رو به افول است، چرا که طلاق برای ادامه زندگی پایدار و رشد ولادت مانع ایجاد کرده و سبب بروز بحران های جمعیتی می شود. روز گذشته رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت: در چهار ماه اول سال جاری میانگین سن طلاق مردان 5/35 سال و میانگین سن طلاق زنان 6/30 سال بوده است.

حمید درخشان نیا افزود: در حال حاضر یک طلاق در مقابل هر 2/4 ازدواج ثبت می‌شود. میانگین طول مدت زندگی مشترک در طلاق‌های ثبت شده 2/8 سال بوده است که 1/12 درصد زوجین دوام زندگی کمتر از یک سال داشته‌اند. در مجموع 5/47 درصد طلاق‌ها مربوط به پنج سال اول زندگی مشترک بوده است.

درخشان نیا بیان کرد: در چهار ماهه سال جاری 234 هزار و 982 ازدواج ثبت شده که نسبت به سال گذشته 2/2 درصد کاهش داشته است. میانگین سن ازدواج مردان 7/28 سال و دختران 1/24 سال بوده است. به گزارش ایسنا، او اظهار کرد: در چهار ماهه جاری 512 هزار و 893 رویداد ولادت به ثبت رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 06/0 درصد افزایش داشته است.

نرخ موالید در کشور منفی شد

با آنکه تک‌فرزندی از مشخصه‌های بارز زندگی ماشینی است، اما کارشناسان بر این باورند که تک فرزندان به دلیل تنهایی و نداشتن خواهر و برادر در برقراری ارتباط با دیگران دچار مشکل می‌شوند و اغلب گرایش به گوشه گیری و انزوا دارند. تعدد فرزند در خانواده ها معمولا با رشد اجتماعی کودکان همراه است.روز گذشته مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات سازمان ثبت احوال کشور گفت: تک‌فرزندی در کنار مزایا آسیب‌های فراوانی دارد، تا جایی که عده ای از خانواده ها بر آن شده اند تا از پدیده تک‌فرزندی خارج شده و به سمت دو یا سه فرزند پیش بروند.

 به گفته علی اکبر محزون در سال 91 اولین جهش ضعیف در افزایش نرخ موالید اتفاق افتاد که خیلی چشمگیر نبود، اما با توجه به وضعیت قبلی قابل توجه بود، به طوری که شاهد نرخ 9/2 درصد رشد موالید بودیم. او عنوان کرد: در سال 92 رشد موالید به 5/3 درصد رسید و سال 93، 2/4 درصد شد و این بیانگر رشد امیدوارکننده موالید در کشور بود.

محزون تصریح کرد: بر اساس بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم، تعداد خانواده‌هایی که می‌خواهند از تک‌فرزندی خارج شوند بسیار محدود و سالی 40 تا 50 هزار نفر است. مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات سازمان ثبت احوال کشور افزود: بنابراین اگر سیاست‌های جمعیتی به موقع وارد کار نشود، سال 94 با فروکش نرخ موالید مواجه خواهیم شد. این پیش‌بینی درست بود، به طوری که نرخ موالید به 3/2 درصد کاهش یافت.

او خاطرنشان کرد: اگر این روند ادامه پیدا کند، رشد موالید صفر و شاید منفی می‌شود. محزون عنوان کرد: اکنون در چهار ماهه ابتدای سال 95 هرچند که هنوز زود است که قضاوت کنیم، اما با رصدهایی که شده است نرخ موالید به منفی 6/0 درصد رسیده و این به معنی آن است که رشد موالید نزدیک به صفر و کمی زیر صفر آمده است.

او ادامه داد: یکی از دلایلی که نتوانستیم رشد موالید را بالا ببریم، پتانسیل محدود خانواده‌های تک فرزند بوده است، به طوری که از کل خانواده‌های ایرانی 19 درصد تک فرزند هستند و 14 درصد بدون فرزند هستند.



      

روزنامه شهروند: من ملکه هستم، ملکه‌ها کار نمی‌کنند. من پادشاه هستم، شاهان کار نمی‌کنند! این جملات حالا تبدیل به کلیشه رایج صفحات اجتماعی جوانان و نوجوانان ایرانی شده است.

 کوئین‌ها و کینگ‌های ایرانی که کارکردن را ضد ارزش‌های خود تصور می‌کنند. کوئین‌ها و کینگ‌هایی که ابتدا دکتر و مهندس به دنیا آمده‌اند و این روزها که موج فارغ‌التحصیلان بیکار و دکتر و مهندس‌های مازاد بیداد می‌کند، تبدیل به پادشاه و ملکه‌هایی شده‌اند که به بیکاری خود افتخار می‌کنند. حالا درست درحالی ‌که اقتصاد ایران گرفتار نفرین منابع شده است و سقوط قیمت نفت، بحران خشکسالی و فرسایش خاک، گرفتاری‌های بزرگ کشور نفتی را رقم زده‌اند، رواج نگاه ضد ارزشی به کارکردن در مراودات جوانان ایرانی ملموس‌تر احساس می‌شود.

این موضوع درست درشرایطی رخ می‌دهد که به تازگی تصویری از دختر رئیس‌جمهوری آمریکا منتشر شده است که او را درحال کارکردن در یک رستوران نمایش می‌دهد. ساشا دختر 15ساله اوباما تصمیم گرفته است در تعطیلات تابستانی خود به‌عنوان صندوقدار یک رستوران فعالیت کند. کارشناسان اقتصادی معتقدند رواج نگاه ضد ارزشی به کار در ایران، از آن‌جا ناشی می‌شود که درکشور ما دلال‌ها و رانت‌خواران پولدار می‌شوند اما تولیدکنندگان و کارآفرینان با مصائب مختلفی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. علاوه بر این، ایرانی‌ها از همان ابتدا، با دکتر و مهندس خواندن فرزندشان گروهی از مشاغل و حرفه‌های مفید را برای آنها بی‌ارزش جلوه می‌دهند.




      

روزنامه شهروند: صدای زنگ ترک تحصیل دانش‌آموزان دختر در مدارس مناطق روستایی به‌ویژه روستا‌های نوار مرزی استان‌های مناطق کردنشین شنیده می‌شود. کودکانی که طعم شیرین دانش به کام آنان در اوان کودکی تلخ می‌شود و با نامهربانی والدین از تحصیل باز می‌مانند، دخترانی که هنوز حلاوت کودکی را نچشیده‌اند اما ناباورانه ردای زودهنگام مادر بر تن نحیف کودکانه آنان پوشانده می‌شود. «رشید احمدرش»، دکترای جامعه‌شناسی توسعه از دانشگاه تهران این پدیده بازدارندگی و محرومیت از تحصیل کودکان به‌ویژه دختران را آسیب‌های پنهان زیرپوست زندگی می‌داند و معتقد است که آسمان آبی سرنوشت این کودکان را ابر سیاه فقر فرهنگی والدین می‌پوشاند و می‌گریاند. این گفت‌وگوی «شهروند» با اوست.

 امروزه ترک تحصیل دختران در استان‌های مناطق کردنشین به پدیده اجتماعی تبدیل شده است. گزارش‌ها حاکی است که شمار زیادی از والدین در شهرستان‌های مرزی به‌ویژه روستاهای سردشت، بانه، مریوان و پیرانشهر، به بهانه نبود مدرسه راهنمایی دختران خود را از ادامه تحصیل بازمی‌دارند و به کارهای منزل و کشاورزی وادار می‌کنند، تحلیل جامعه‌شناختی شما از بروز و افزایش این پدیده نامیمون چیست؟

تحصیل یکی از حقوق اولیه و اساسی همه کودکان و نوجوان بوده که در قانون اساسی و نیز در روایات اشاره و تأکید فراوان به آن شده و ازجمله حقوق بدیهی و البته ضروری حقوق بشر است. از این‌رو، بازداری یا ممانعت از فرستادن کودکان و نوجوانان به مدرسه در  روزگاری که خواندن و نوشتن به‌عنوان اصلی بدیهی پذیرفته شده است، شایان بذل توجه جدی مردم و مسئولان است.




      
سایت خوان روزنامه دنیای اقتصاد تاریخ خبر:1395/05/13 ساعت انتشار:15:36:49 بازدید:671بار کد خبر: DEN-1084591

سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد که اظهارات یکی از مشاوران محمد جواد ظریف درباره بیماری رئیس‌جمهور ترکیه نادرست است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بهرام قاسمی سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوالی در خصوص اظهارات منتشر شده به نقل از یکی از مشاوران وزیر امور خارجه در خصوص بیماری رئیس‌جمهور ترکیه، این اظهارات را نادرست دانست و تصریح کرد: نظر مطرح شده در این مصاحبه تکذیب می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: اساس کار وزارت امور خارجه عدم ورود به مسائل شخصی و اظهارنظر در مورد رهبران و مقامات ارشد سایر کشورها است.


دنیای سفر

 




      
صنعت گیم در ایران در چند سال اخیر رشد قابل‌توجهی داشته است و به گفته برخی فعالان حاضر در این بازار تنها در چند سال گذشته بازی‌های رایانه‌ای به شکل فزاینده‌ای با مخاطبان بیشتر و رده‌بندی سنی گسترده‌تری روبه‌رو شده است.
وب سایت آی تی نیوز:  صنعت گیم در ایران در چند سال اخیر رشد قابل‌توجهی داشته است و به گفته برخی فعالان حاضر در این بازار تنها در چند سال گذشته بازی‌های رایانه‌ای به شکل فزاینده‌ای با مخاطبان بیشتر و رده‌بندی سنی گسترده‌تری روبه‌رو شده است که این امر درآمدهای بالایی را برای واردکنندگان و فروشندگان این تجهیزات به‌همراه آورده است. یک آمار رسمی نشان می‌دهد که این صنعت حالا در ایران سالانه بیش از 4 هزار میلیارد ریال گردش مالی دارد و استقبال چشمگیر همه سنین برای استفاده از این تجهیزات شرکت‌های مادر سازنده این تجهیزات را ترغیب می‌کند که با ارزیابی این بازار حضور دائمی در آن را از دست ندهند.

 ایران 23 میلیون گیمر دارد

هرچند که گفته می‌شود سود افراد منتفع از این بازار فصلی است و به اذعان برخی فروشندگان این دست از تجهیزات در فصولی مانند تابستان و تعطیلات نوروز بالاترین میزان خرید و فروش انجام می‌شود.  بازار فصلی بازی‌ها از آنجا شکل می‌گیرد که آمارها نشان می‌دهد حجم بالای مخاطبان آن در میان دانش‌آموزان و دانشجویان است و موافقت خانواده‌ها با تهیه کنسول‌های بازی یا دستگاه‌های بازی در فصول فارغ از درس دیده شده است.
 
اما آخرین آمار فروش بازی‌های رایانه‌ای در کشور نشان می‌دهد که این رقم به بزرگی 4 هزار و 600 میلیارد ریال است. هرچند که اخیرا یک وب‌سایت خارجی به‌نام ونچربیت به بررسی صنعت گیم در ایران پرداخته که حاصل آن گزارشی است که نشان می‌دهد، ارزش صنعت بازی‌های کنسول و پی‌سی در ایران در سال گذشته میلادی 140 میلیون دلار است و در سال 2016 به 167 میلیون دلار خواهد رسید.

بازارگرم تعمیرات کنسول‌ها و دستگاه‌های بازی‌

در سایه بالا رفتن تعداد علاقه‌مندان به بازی‌های رایانه‌ای و کنسول، بازار موازی که به تعمیرات و سرویس‌دهی به دستگاه‌هایی می‌پردازد که بدون گارانتی هستند در همین سال‌ها رونق خوبی گرفته است؛ بازاری که حالا با علاقه‌مندی افراد مسن برای پیوستن به جمع گیمرها گستردگی بیشتری هم پیدا کرده است.  محمدحسین مویدپور، یک فروشنده و تعمیرات این تجهیزات است که می‌گوید: «در سال‌های اخیر استقبال از بازی‌های کنسولی و دستگاه‌های مرتبط با آن زیاد شده است. همه اقشار جامعه بازی‌کننده این دستگاه‌ها هستند و دیگر سن و سال نمی‌شناسد. از بچه‌های 4، 5 ساله تا به‌عنوان مثال پدر من که 60 سال سن دارد عاشق این بازی‌ها هستند، بنابراین باید بگوییم که استقبال از بازی‌های کامپیوتری دیگر سن و سال نمی‌شناسد و همین مساله هم باعث شده تا عرضه و تقاضا در این صنعت بالا باشد.»

او می‌گوید که بازار داغ این دست از بازی‌ها در فصول تابستان و تعطیلات نوروز است هرچند که دوستداران این بازی‌ها مدام در حال پیگیری جدیدترین بازی‌ها و تجهیزات هستند. او اضافه می‌کند: «به دلیل اینکه این بازی‌ها مدام در حال تغییر تکنولوژی و تغییر ورژن هستند، اکثر بازی‌کننده‌ها دنبال آخرین بازی هستند، درست مثل کسانی که یک فیلم یا سریال را دنبال می‌کنند و به دنبال تهیه آخرین سریال و ورژن جدید هستند، بازی‌کننده‌ها هم از این اعتیاد رنج می‌برند.» او توضیح می‌دهد که سهم عمده این بازار در دست واردکنندگان است و فروشگاه‌ها با خرید از واردکنندگان به فروش این محصولات مشغولند؛ هرچند که فروشگاه‌های کوچک بیشتر سودشان را از تعمیر و سرویس‌دهی به محصولات معیوب‌شده بازی‌های رایانه تامین می‌کنند.  او می‌گوید: «بیشتر مصرف‌کننده کنسول‌ها به دلیل علاقه زیادی که به بازی‌ها دارند کمتر به فکر تعمیر و سرویس دستگاه‌هایشان هستند اما بعد از سال‌ها بازی مداوم این تجهیزات هم مستهلک می‌شوند و نیاز به تعمیر پیدا می‌کنند.»

او تاکید می‌کند: «به‌طور اصولی بر اساس آنچه که شرکت‌های تولیدکننده کنسول‌های بازی اعلام می‌کنند، مصرف بهینه استفاده از هر کنسول برابر با 1000 ساعت است که پس از آن این دستگاه‌ها نیاز به سرویس دارند اما در ایران این اتفاق نمی‌افتد و تا جایی که دستگاه زنده است و کار می‌کند از آن استفاده می‌کنند در حالی که این دستگاه‌ها به دلیل الکترونیکی بودنشان و مواجهه با نوسان برق از عمرشان کم می‌شود.»او تخمین می‌زند که با مراجعه بی‌شمار استفاده‌کنندگان کنسول برای تعمیرات مشخص است که آمار فروش این تجهیزات هم بالاست. مویدپور اضافه می‌کند: «حدودا یک سال است استقبال از ایکس‌باکس 360 فوق‌العاده بالا رفته و جزو پرطرفدارترین دستگاه‌هاست و پس از آن پی‌اس 4 (پلی‌استیشن 4) مخاطبان گسترده‌ای دارد.»
 
او اما تاکید می‌کند که «خریداران کنسول بازی‌ها فصلی هستند و چون اکثر مخاطبان آن افراد حدود 10 تا 17 ساله و دانش‌آموز هستند و اکثر خانواده‌ها برایشان مهم است که در فصل مدرسه فرزندانشان مشغول درس باشند، بنابراین اکثرا در تابستان و تعطیلات نوروز خرید و ارائه خدمات به این بازی‌ها افزایش می‌یابد و به اصطلاح پیک استفاده اوایل تابستان و خرداد و شب‌عید است.»

وجود 23 میلیون گیمر در ایران

بالارفتن میزان خرید و فروش بازی‌ها در ایران موضوع تازه‌ای نیست و مرجعی با عنوان بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای هم آن را تایید می‌کند، به گفته حسن کریمی‌قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به «دنیای اقتصاد» آخرین پژوهش‌ها در این زمینه نشان می‌دهد که ایرانی‌ها 460میلیارد تومان در سال برای بازی‌ها هزینه می‌کنند. به گفته او هم‌اکنون در کشور 23 میلیون نفر گیمر وجود دارد که میانگین سنی‌شان، 21 سال است.
 
به گفته کریمی‌قدوسی بیشترین آمار فروش بازی‌ها در ایران متعلق به بازی‌های موبایلی است که 65 درصد از این بازار را تشکیل می‌دهد و پس از آن دستگاه‌های مرتبط با بازی‌های کامپیوتری با 20 درصد و کنسول بازی‌ها با 15 درصد دیگر آمار خرید و فروش بازی را در صنعت گیم ایران تشکیل می‌دهند. اما این داده‌ها در حالی ارائه می‌شود که وب‌سایت ونچربیت بازار بازی‌ها در ایران را در ژانویه گذشته مورد بررسی قرار داد و بررسی‌های آن نیز تاییدکننده گفته‌های فروشنده‌ای است که به «دنیای اقتصاد» اطلاعات ارائه کرد و نشان داد دستگاه‌های ایکس‌باکس‌360، پلی استیشن4 و ایکس‌باکس وان از محبوب‌ترین دستگاه‌های بازی در ایران است.

نظرسنجی این وب‌سایت نشان داد که گیمرها در ایران به ارزان بودن قیمت کنسول‌ها و بازی‌ها اهمیت زیادی می‌دهند به همین دلیل به سراغ نسخه‌های کپی می‌روند چون نسخه‌های اصلی بازی‌ها برای هر کنسول قیمتی 15 تا 20 برابر گران‌تر دارند و گیمر‌ها ترجیح می‌دهند نسخه ارزان‌تر را بخرند. این گزارش همچنین پیش‌بینی کرد به دلیل اینکه کنسول‌های نسل هشتم قابل کرک و ساخت کپی نیستند کاربران مجبور می‌شود هزینه‌های کامل را برای استفاده از آن بپردازند که فروش بالای پلی‌استیشن4 در ایران نشان داده است گیمرهای ایرانی حاضرند برای دریافت بازی‌های خوب هزینه‌های بالایی پرداخت کنند.
 
بر اساس این گزارش62 درصد از گیمرها کنسول‌ها و گیم‌های خود را در ایران از مغازه‌ها می‌خرند. البته بسیاری از مغازه‌های موجود در بازار فناوری ایران، وجود خود را مرهون نبود کمپانی‌های رسمی در این کشور هستند. البته 27 درصد از گیمر‌ها نیز بازی‌ها و کنسول‌های خود را از طریق فضای مجازی و سایت‌های معتبری که در این زمینه وجود دارد خریداری می‌کنند.



      
<   <<   6   7   8   9   10      >