نقش توریسم درتوسعه شهرستان بروجن

چکیده

بروجن یکی ازشهرهای استان چهارمحال وبختیاری است که قابلیت های بسیارفراوانی برای توسعه دارد .قرارگرفتن این شهر درشاهراه مواسلاتی جنوب به سایر نقاط کشور می تواند این شهر را تبدیل به قطب حمل ونقل منطقه کند.وجوداقوام ترک بختیاری وفارس نیز می تواند جشنواره ها وآداب ورسوم مردم این منطقه را جهانی کند.

طبیعت زیبای اطراف شهرستان ودشت های وسیع و رویش انواع گیاهان دارویی قابلیت بزرگ دیگرشهر برای گسترش توریسم است. صنایع دستی بختیاری ،قشقایی وتولیدغذاهای سنتی اقوام نیز زمینه بزرگ سرمایه گزاری برای توریسم می باشد.

حضور اقوام ترک واشتراکات فراوان با ترک های دیگرکشورها نیز می تواند زمینه سازحضور گردشگران ترک باشد.

تولید گسترده لباس زیبا وتاریخی بختیاری وقشقایی نیز خریداران فراوانی راازدیگر کشورها به بروجن خواهدکشاند.

به دلیل وسعت ومسطح بودن شهرستان در زمینه گسترش کارخانجات تولیدی،ایجاد مراکزدرمانی،تفریحی،آموزشی نیز سرمایه وگردشگر فراوان رابه این سو خواهدکشاند.دراین مقاله به صورت گسترده ایجادانواع جاذبه های توریستی ونقش آنهادرتوسعه شهرستان بروجن را موردبررسی قرارخواهیم داد.

واژگان کلیدی:توریسم،بختیاری،قشقایی،چهارمحال وبختیاری،ترک های ایران

 

 

 

 

 

 

مقدمه

دراین مقاله ابتدا موقعیت و جمعیت شناسی شهرستان بروجن راموردبررسی قرارخواهیم داد وسپس انواع جاذبه های توریستی وقابلیت های توسعه توریسم وتاثیرآنهادرتوسعه شهرستان بروجن راموردبررسی قرارمی دهیم.

بُروجن یکی از شهرهای استان چهارمحال و بختیاری، ایران است. بروجن در بخش مرکزی شهرستان بروجن واقع است. این شهر در دشتی به وسعت حدود 580 کیلومتر مربع در شرقی‌ترین نقطه استان قرار گرفته‌است. جمعیت این شهر بر اساس آمار سال1395 برابر با 57?701 نفر بوده‌است و دومین شهر استان می‌باشد. بروجن با ارتفاع 2197 متر از سطح دریا به بام ایران معروف است.[1]

 تاریخ دقیقِ اسکان در مکان فعلیِ شهر بروجن مشخص نیست، هرچند قدیمی‌ترین تاریخِ موردِ استناد برای بروجن را می‌توان بر اساسِ سنگ مزاری که چندی پیش در این شهرستان با تاریخِ فوتِ متوفی به سنه 1004 هجری قمری (974 هجری شمسی) یافت شده محاسبه کرد. به نوشته محمدحسن خان اعتمادالسلطنه در کتاب مرآة البلدان در زمان ناصرالدین شاه قاجار قریه  بروجن، تُیولِ حسینقلی خان ایلخانی به شمار می‌آمد و وی قدری از اراضی آن را خریده بود. جمعیتِ بروجن در آن دوره به هزار خانوار می‌رسید و سه مسجد و سه رشته قنات داشت، مالیات آن 930 تومان بود و هر سال دویست خروار بذرافشان داشت.

وجه تسمیه

در مورد وجه تسمیه شهر بروجن نظرات، متفاوتی وجود دارد:

    «اورجی» وجه تسمیه دیگری است که «جی» را یکی از محال اسپاهان، صفاهان و اصفهان به معنی صاحب مردان نیک و پاک نام برده‌اند و «اور» به معنی سرزمین و شهر (که حداقل 2500سال قبل از میلاد) بر بسیاری از شهرها و روستاهای ایران اطلاق می‌شده‌است.

    عده‌ای دیگر چنین اظهار نموده‌اند که شهر اولیه در این محل به وسیله برج و باروهایی محصور بوده و به علت کثرت برجهای آن به نام بروجن یعنی دارنده برج‌های فراوان نامیده شده‌است و بنا بر قول دیگری ساکنین بروجن قبل از پیدایش به صورت هفت خانواده در محله اوره که یکی از دهات لردگان بوده زندگی می‌کردند که در اثر ظلم و ستم خوانین از این مکان فرار نموده به مکان فعلی آمدند که این مکان به نام اوره جسته نامیده شد که به مرور زمان به اورجن و سپس به بروجن تغییر نام یافت.

موقعیت جغرافیایی بروجن

شهر بروجن دومین شهر استان چهارمحال و بختیاری با وسعتی بالغ بر 900 هکتار می‌باشد ارتفاع این شهر از سطح دریا حدود 2200 متر می‌باشد و دارای مختصات جغرافیایی 51 درجه و 17 دقیقه طول شرقی و 32 درجه و 57 دقیقه عرض شمالی می‌باشد. شهر بروجن یکی از مناطق سردسیر ، با تابستانهای معتدل و چشمه سارهای متعدد و تفرجگاههای موجود همه ساله پذیرای میهمانان از نقاط دور و نزدیک کشور می‌باشد. و نیز منطقه بروجن همچون پل ارتباطی است که از آن می‌توان به چهار استان مجاور اصفهان - خوزستان - کهکیلویه و بویراحمد و فارس راه یافت .

 

 

 

 



[1]  https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A8%D8%B1%D9%88%D8%AC%D9%86